Sameiets vedtekter

Vedtatt på årsmøte 02.12. 2019
Revidert 15.03.2021

§ 1 Navn, forretningskontor og formål

Sameiets navn er SAMEIET Balders Terrasse 14-22, Sameiet har forretningskontor i Trondheim.
Sameiet består av i alt 118 seksjoner, hvorav 1 næringsseksjon og 117 boligseksjoner,
i henhold til tinglyst søknad om reseksjonering.
Adresser til sameiet er Fernanda Nissens vei 14-16-18-20-22 samt Kong Øysteins vei 3-11(næring)
Sameiet har til formål å ivareta seksjonseiernes felles interesser og administrasjonen av eiendommen,
gnr. 12 bnr. 5 Trondheim Kommune med fellesanlegg av enhver art.

§ 2 Rettslig disposisjonsrett

Den enkelte bruksenhet består av en hoveddel, og tilleggsdel. Hoveddelen består av en sammenhengende og klart avgrenset del av bygning, med egen inngang.
De deler som ikke inngår i de enkelte bruksenheter er fellesareal.
Hver seksjonseier plikter å overholde bestemmelsene som følger av tinglyst reseksjonering, lov om eierseksjoner, disse vedtekter samt generelle ordensregler fastsatt av årsmøtet eller styret.

Bruksenheten og fellesarealene kan bare nyttes i samsvar med formålet, og må ikke nyttes slik at det er til unødig eller urimelig ulempe for brukerne av de øvrige seksjoner. Innenfor de rammer som fremgår av denne paragraf, kan årsmøtet fastsette ordensregler for seksjonseiernes bruk av sine seksjoner og eiendommen forøvrig.

Både utvendige og innvendige bygningsmessige forandringer eller installasjoner skal meldes til styret. Nye ledninger, rør og lignende nødvendige installasjoner kan føres gjennom bruksenheten hvis det ikke er til vesentlig ulempe for seksjonseieren. Seksjonseier skal gi adgang til bruksenheten for nødvendig ettersyn og vedlikehold av eksisterende og nye installasjoner.

Det er ikke tillatt å montere/bruke eget elektronisk sende/mottaksutstyr som kan forstyrre sameiets felles kommunikasjonsplattform.

I medhold av eierseksjonsloven § 25 femte ledd fastsettes det at eierne av næringsseksjonene skal ha enerett til å bruke de deler av fellesarealene som naturlig sokner til disse seksjonene, herunder også rett til oppsetting av skilt i forbindelse med kommersiell drift i næringslokalene. Tilsvarende skal boligeierne ha enerett til å bruke de deler av fellesarealene som naturlig sokner til disse seksjonene. Eneretten opphører når rettighetshaver samtykker til dette.

§ 3 Felleskostnader

Kostnader med eiendommen som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet, er felleskostnader. Felleskostnader skal fordeles mellom seksjonseierne etter sameiebrøken med mindre
særlige grunner taler for at kostnadene fordeles etter nytten for den enkelte bruksenhet eller etter forbruk.

Styret skal påse at alle felleskostnader blir dekket av sameiet etter hvert som de forfaller, slik at man unngår at kreditorer gjør krav gjeldende mot de enkelte seksjonseierne for deres andel av felles forpliktelser. Styret fastsetter størrelsen på de à konto beløp som den enkelte seksjonseier skal betale forskuddsvis pr. måned.

Felleskostnadene skal fordeles på seksjonene etter eierbrøk med unntak av de bestemmelser som er nærmere angitt i pkt. 3.1. t.o.m. 3.4. nedenfor.
Fordelingen baseres dels på de enkelte seksjoners nytte av tiltakene dels på likedelingsprinsippet, dels etter faktisk forbruk og dels etter eierbrøk.

”Næringsdelen” er definert slik: Næringsseksjoner og fellesarealer som naturlig sokner til disse.
”Boligdelen” er definert slik: Boligseksjoner og fellesarealer som naturlig sokner til disse.
”Parkeringsdelen” og fellesareal som naturlig sokner til denne.

3.1. Eierne av næringsseksjoner skal dekke følgende kostnadselementer:

  • Vedlikehold og drift av tekniske anlegg som bare betjener næringsdelen.
  • Vedlikehold, renhold og drift av felles adkomstarealer tilhørende næringsdelen.
  • Vaktmestertjenester i fellesarealene tilhørende næringsdelen.
  • Vakt og alarmtjenester tilhørende næringsdelen.
  • Håndtering av alt avfall tilhørende næringsdelen.
  • Kostnader til oppvarming og belysning i næringsdelen, og fellesarealer i tilknytning til denne.
  • Andre vedlikeholds og driftskostnader knyttet til fellesarealer og anlegg i næringsdelen.
  • Dersom driften i næringsseksjonen tilsier det, skal næringsseksjonseier bekoste montering av
    vannmåler i den enkelte næringsseksjon.
  • Vedlikehold og drift av utomhus arealer tilhørende næringsseksjonene.
  • Kostnader tilknyttet ytre vedlikehold av eiendommen for de arealer som er tilknyttet næringsdelen, herunder også fasade, vinduer og inngangsdører. Utvendige fellesområder som næring har eksklusiv bruksrett til.

3.2. Eierne av boligseksjonene skal dekke følgende kostnadselementer, som deretter fordeles etter eierbrøk:

  • Vedlikehold og drift av tekniske anlegg som bare betjener boligseksjonene.
  • Vedlikehold, renhold og drift av felles atkomstarealer tilhørende boligdelen.
  • Inngangspartier og oppganger i boligdelen.
  • Håndtering av avfall tilhørende boligdelen.
  • Andre vedlikeholds- og driftskostnader knyttet til fellesarealer og anlegg i boligdelen.
  • Kostnader til oppvarming og belysning i boligdelens fellesarealer.
  • Vaktmestertjenester i fellesarealene tilknyttet boligdelen.
  • Vakt og alarmtjenester tilhørende boligdelen.
  • Vedlikehold og drift av utomhus arealer tilhørende boligseksjonene.

Kostnader tilknyttet ytre vedlikehold av eiendommen for de arealer som er tilknyttet boligdelen, herunder også fasade, vinduer og inngangsdører. Utvendige fellesområder som boligdelen har eksklusiv bruksrett til

3.3. Eierne av parkeringsplass skal dekke følgende kostnadselementer, som deretter fordeles per p-plass, deler av kostnaden belastes næringsdelen:

  • Vedlikehold og drift av tekniske anlegg som betjener parkeringskjeller og næringsdelen.
  • Vedlikehold, renhold og drift av felles adkomstarealer tilhørende parkeringskjeller.
  • Vaktmestertjenester i fellesarealene tilhørende parkeringskjeller.
  • Kostnader til oppvarming og belysning i parkeringskjeller, og fellesarealer i tilknytning til
    denne.
  • Gjesteparkering i parkeringskjeller.
  • Andre vedlikeholds og driftskostnader knyttet til fellesarealer og anlegg i parkeringskjeller.
  • Tettesjikt, dekke over parkeringskjeller og næringsdel.

3.4. Følgende kostnadselementer fordeles pr boligseksjon for andel av kostnader som boligseksjoner svarer for

  • Felles TV- og bredbåndsløsning
  • kostnader pr parkeringsplass

Sameiet har panterett i hver seksjon for krav mot seksjonseieren som følger av sameieforholdet.

§ 4 Vedlikehold

(1) Innvendig vedlikehold av egen seksjon påhviler fullt ut og for egen regning den enkelte seksjonseier. For vann- og avløpsledninger regnes innvendig vedlikehold fra og med forgreningspunktet inn til seksjonen, og for elektriske ledninger regnes fra og med seksjonens- sikringsboks.
Seksjonseieren skal vedlikeholde bruksenheten slik at skader på fellesarealene og andre bruksenheter forebygges, og slik at de øvrige seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter også eventuelle tilleggsdeler til bruksenheten.

(2) Seksjonseierens vedlikeholdsplikt omfatter slikt som
a) inventar
b) utstyr, som vannklosett, badekar og vasker
c) ventilasjon, apparater, for eksempel brannslukkingsapparat
d) skap, benker, innvendige dører med karmer
e) listverk, skillevegger, tapet
f) gulvbelegg, varmekabler, membran og sluk
g) vegg-, gulv- og himlingsplater
h) rør, ledninger, sikringsskap fra og med første hovedsikring eller inntakssikring
i) innsiden av vinduer, veranda- og ytterdører til boligen

(3) Seksjonseieren skal vedlikeholde våtrom slik at lekkasjer unngås.
(4) Vedlikeholdet omfatter også nødvendig reparasjon og utskifting av det som er nevnt ovenfor, men ikke utskifting av sluk, vinduer, veranda- og ytterdører.
(5) Seksjonseieren skal rense sluk og holde avløpsrør åpne frem til fellesledningen. Dette gjelder også sluk på balkong eller lignende, som ligger til bruksenheten. De enkelte seksjonseiere er forpliktet, som ledd i sitt vedlikeholdsansvar, å holde sine terrasser, herunder slukene, fri for is, snø, blader osv.
(6) Vedlikeholdsplikten omfatter ikke reparasjon eller utskifting av tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner og rør eller ledninger som er bygget inn i bærende konstruksjoner.
(7) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldige skader, for eksempel skader som er forårsaket av uvær, innbrudd eller hærverk.
(8) Oppdager seksjonseieren skade i bruksenheten som sameiet er ansvarlig for å utbedre, plikter seksjonseieren straks å sende skriftlig varsel til styret.
(9) Seksjonseieren skal holde bruksenheten fri for insekter og skadedyr. Ved mistanke om innsekter og skadedyr plikter seksjonseier straks å sende skriftlig varsel til styret.
(10) Ny eier av seksjonen har plikt til å utføre vedlikehold, inkludert reparasjoner og utskifting i seksjonen, selv om vedlikeholdet skulle vært utført av den tidligere seksjonseier.
(11) En seksjonseier som ikke oppfyller vedlikeholdsplikten, skal erstatte tap dette påfører sameiet eller andre seksjonseiere, jf. eierseksjonsloven § 34.
(12) Sameiet skal holde utvendige og innvendige fellesarealer, inkludert bygningen og felles installasjoner, forsvarlig ved like. Vedlikeholdet skal utføres slik at skader på fellesarealene og de enkelte bruksenhetene forebygges, og slik at seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter alt som ikke faller inn under den enkelte seksjonseiers vedlikeholdsplikt. Vedlikeholdsplikten omfatter også reparasjon og utskifting når det er nødvendig, og utbedring av tilfeldige skader.
(13) Vedlikeholdsplikten omfatter også felles installasjoner som går gjennom bruksenheter, slik som rør, ledninger, kanaler og felles varmeanlegg inklusive radiatorer. Sameiet har rett til å føre nye slike installasjoner gjennom bruksenhetene hvis det ikke skaper vesentlig ulempe for den aktuelle seksjonseieren. Sameiets vedlikeholdsplikt omfatter også utvendig vedlikehold av vinduer, veranda- og ytterdører til boligene.
(14) Sameiets vedlikeholdsplikt omfatter også slikt som reparasjon og utskifting av tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner, samt rør eller ledninger som er bygd inn i bærende konstruksjoner med unntak av varmekabler.
(15) Seksjonseieren skal gi sameiet adgang til bruksenheten for å vedlikeholde, installere og kontrollere felles installasjoner. Kontroll og arbeid i bruksenhetene skal varsles i rimelig tid og gjennomføres slik at det ikke skaper unødvendig ulempe for seksjonseieren eller andre brukere.
(16) Dersom sameiet ikke oppfyller sin vedlikeholdsplikt, er sameiet erstatningspliktig og skal erstatte tap dette påfører seksjonseierne gjennom skader på bruksenhetene, jf. eierseksjonsloven § 35.
(17) Det ytre vedlikehold omfatter også lekeplasser og utomhus arealer mellom bygningene. Ytre vedlikehold av eiendommen med bygninger, fellesrom, fellesarealer, felles anlegg og utstyr, herunder heiser, kjøreporter, trappeoppganger og inngangsdører til oppgangene, er sameiets ansvar.
Sameiet skal særlig forhindre utvendig visuell forsøpling ved tagging, ulovlig plakatopphengning osv.

§ 5 Registrering av seksjonseiere og leietakere

Erverv av seksjon og utleie av bruksenhet må meldes til sameiets styre og forretningsfører for
registrering. Dette gjelder for boligseksjoner. Seksjonseierne er ved utleie forpliktet til å pålegge leietaker å følge sameiets til enhver tids gjeldende vedtekter og ordensregler.

§ 6 Styret

Sameiene skal ha et styre som skal bestå av en leder, fire styremedlemmer og to varamedlemmer. Det bør tilstrebes spredning av styrerepresentantene fra både næringsseksjon og boligseksjon og eventuelt hver blokk. Styret velges av årsmøtet for to år. Kun fysiske personer kan være styremedlemmer. Styrets leder velges særskilt. Under konstituerende årsmøtet velges to styremedlemmer og ett varamedlem for ett år.

Når særlige forhold foreligger, har et styremedlem rett til å fratre før tjenestetiden er ute. Styret velger da nytt styremedlem blant varamedlemmene, som vil fungere i vervet frem til neste ordinære årsmøte. Dersom styreleder avhender sin seksjon eller har annen gyldig grunn for å fratre sitt verv, skal styret sammenkalle til ekstraordinært årsmøte for nyvalg.

§ 7 Styrets ansvar

Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen og ellers sørge for forvaltningen av sameienes anliggender i samsvar med lov, vedtekter og vedtak i årsmøtet. Styret har herunder i samsvar med lov om eierseksjoner kompetanse til å treffe alle bestemmelser som ikke i loven eller vedtektene er lagt til andre organer.
Det hører under styret å ansette, si opp og avskjedige forretningsfører og andre funksjonærer, gi instruks for dem, fastsette deres lønn og føre tilsyn med at de oppfyller sine plikter.

Sameiets styre plikter å påse at eiendommen til enhver tid er forsvarlig forsikret i godkjent forsikringsselskap. Dekningen skal baseres på riktige opplysninger om byggets konstruksjon og fullverdigrunnlag. Vilkårene skal ivareta seksjonseiernes og styrets interesser.
Innboforsikring for den enkelte seksjon med tilhørende utstyr og innretninger påhviler den enkelte seksjonseier.
Om sameiets forsikringsdekning benyttes, skal styret pålegge seksjonseier å betale sameiets egenandel til forsikringsselskapet, dersom skadeårsaken ligger innenfor seksjonseierens ansvar.
Avgjørelser som kan tas av et vanlig flertall i årsmøtet, kan også tas av styret om ikke annet følger av lov eller vedtekter eller årsmøtets vedtak i det enkelte tilfelle. Styret plikter å føre protokoll fra sine styremøter.

Styret kan treffe vedtak når minst tre medlemmer er til stede. Vedtak treffes med alminnelig flertall. Ved stemmelikhet, gjør lederens stemme utslaget.

I felles anliggender og ved salg, pantsettelse eller bortfeste, representerer styret sameiet og forplikter det ved sin underskrift. Lederen og ett styremedlem i fellesskap forplikter sameiet og tegner sameiets navn. Styret kan gi prokura.


§ 8 Årsmøtet

Den øverste myndighet i sameiet utøves av årsmøtet. Styret påser at ordinært årsmøte holdes hvert år innen 30. april. Ekstraordinært årsmøte skal holdes når styret finner det nødvendig, når to seksjonseier(e) eller flere som til sammen har minst en tiendedel av stemmene krever det, og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet.
Skal et forslag, som etter lov om eierseksjoner eller vedtektene må vedtas med minst to tredjedelers flertall, kunne behandles må hovedinnholdet være angitt i innkallingen.

Innkalling til årsmøtet skal skje skriftlig til seksjonseierne med varsel på minst åtte og høyst tjue dager. I innkallingen skal de saker som skal behandles bestemt angis. Som skriftlig regnes også elektronisk kommunikasjon.

Styret skal på forhånd varsle seksjonseierne om dato for møtet, og om siste frist for innlevering av saker som ønskes behandlet. Innkomne saker må inneholde forslag til vedtak som det kan stemmes over i møtet.

§ 9 Saker som skal behandles på ordinært årsmøte

På det ordinære årsmøtet skal disse saker behandles:

  1. Konstituering.
    Valg av møteleder.
    Valg av referent.
    Valg av 2 til å underskrive protokollen.
  2. Styrets årsberetning.
  3. Årsregnskap i revidert stand.
  4. Innkomne saker
  5. Behandle styrevedtatt budsjett.
  6. Valg av:
    Styreleder.
    Styremedlemmer.
    Valgkomite.
  7. Valg av revisor

§ 10 Møteledelse og avstemning

Årsmøtet skal ledes av styrelederen med mindre årsmøtet velger en annen møteleder som ikke behøver å være seksjonseier.

Med de unntak som følger av lov eller disse vedtekter avgjøres alle saker med vanlig flertall av de avgitte stemmer. Ved stemmelikhet foretas loddtrekning.

I årsmøtet regnes stemmene etter sameiebrøkene, dog slik at i saker som kun gjelder boligseksjonene, har bare boligseksjonseierne stemmerett med en stemme pr. seksjon. I saker som kun gjelder næringsseksjonene, har bare næringsseksjonseierne stemmerett med en stemme pr. seksjon. For felles saker som gjelder nærings- og boligseksjonene, skal stemmene beregnes etter sameiebrøken.

Likeledes kreves det minst to tredjedels flertall av de avgitte stemmer for vedtak om:

a) ombygging, påbygging eller andre endringer av bebyggelsen eller tomten som etter forholdene i sameiet går ut over vanlig forvaltning og vedlikehold
b) omgjøring av fellesarealer til nye bruksenheter eller utvidelse av eksisterende bruksenheter
c) salg, kjøp, bortleie eller leie av fast eiendom, herunder fellesarealer eller seksjon i sameiet som tilhører eller skal tilhøre sameierne seksjonseierne i fellesskap.
d) andre rettslige disposisjoner over fast eiendom som går ut over vanlig forvaltning.
e) samtykke til endring av formål for en eller flere bruksenheter fra boligformål til annet formål eller omvendt.
f) tiltak som har sammenheng med sameiernes bo- eller bruksinteresser og som går ut over vanlig forvaltning og vedlikehold, når tiltaket fører med seg økonomisk ansvar eller utlegg for seksjonseierne på mer enn 5 prosent av de årlige felleskostnadene.

§ 11 Om årsmøtet

En seksjonseier har rett til å møte ved fullmektig. Fullmektigen skal legge frem skriftlig og datert fullmakt.
Fullmakten ansees å gjelde førstkommende årsmøtet, med mindre noe annet fremgår uttrykkelig.
Fullmakten kan når som helst kalles tilbake.

Seksjonseieren har rett til å ta med rådgiver. Rådgiveren har bare rett til å uttale seg dersom årsmøtet gir tillatelse.

Styreleder og forretningsfører plikter å være til stede på årsmøtet med mindre det er åpenbart unødvendig eller det foreligger gyldig forfall. Revisor har rett til å være til stede på årsmøtet og rett til å uttale seg.

Det skal under møtelederens ansvar føres protokoll over de saker som behandles, og alle vedtak som treffes av årsmøtet. Protokollen underskrives av møtelederen og minst én av de tilstedeværende seksjonseierne valgt av årsmøtet. Protokollen skal holdes tilgjengelig for seksjonseierne. Protokollen skal oppbevares av styret/forretningsfører. Digitale løsninger anses som gyldig tilgjengeliggjøring.

§ 12 Revisjon og regnskap

Seksjonseierne skal ha statsautorisert eller registrert revisor, som velges av årsmøtemøtet.

Styret skal sørge for ordentlig og tilstrekkelig regnskapsførsel. Styret skal legge frem regnskapet for det forrige kalenderåret på det ordinære årsmøtet


§13 Forretningsfører

Sameiet skal ha forretningsfører som ansettes av styret.

§ 14 Mislighold

Hvis en seksjonseier til tross for advarsel vesentlig misligholder sine plikter, kan styret pålegge vedkommende å selge seksjonen, jfr. eierseksjonslovens § 38. Som mislighold regnes blant annet manglende betaling av felleskostnader, forsømt vedlikeholdsplikt, ulovlig bruk eller overlating av bruk og brudd på husordensregler. Advarsel skal gis skriftlig og opplyse om at vesentlig mislighold gir styret rett til å kreve seksjonen solgt.
Pålegg om salg skal gis skriftlig og opplyse om at seksjonen kan kreves solgt ved tvangssalg hvis
pålegget ikke er etterkommet innen en frist som ikke skal settes kortere enn seks måneder fra pålegget er mottatt.

§ 15 Fravikelse

Medfører seksjonseierens oppførsel fare for ødeleggelse eller vesentlig forringelse av eiendommen eller er seksjonseierens oppførsel til alvorlig plage eller sjenanse for eiendommens øvrige brukere, kan sameiets styre kreve fravikelse av seksjonen etter tvangsfullbyrdelseslovens kapittel 13, jfr. lov om eierseksjoner § 39.

§ 16 Bygningsmessige arbeider

Utskifting av vinduer og dører, oppsetting av markiser, endring av fasadekledning, endring av utvendige farger etc. kan bare skje etter en samlet plan for bebyggelsen og etter forutgående skriftlig godkjenning av styret.
Tilbygg/påbygg og andre arbeider som skal meldes til bygningsmyndighetene, må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes. Hvis det søkes om endringer som må antas å være av vesentlig betydning for de øvrige seksjonseierne, skal styret forelegge spørsmålet for årsmøtet til avgjørelse.

§ 17 Endringer av vedtektene

Endringer av sameiets vedtekter kan besluttes av årsmøtet med minst to tredjedeler av de avgitte
stemmer.

§ 18 Habilitetsregler for årsmøtet og styret

Ingen kan som seksjonseier eller fullmektig eller ved fullmektig delta i noen avstemning på årsmøtet om rettshandel overfor seg selv eller om eget ansvar. Heller ikke kan noen delta i avstemming om rettshandel overfor tredjemann eller om tredjemanns ansvar, dersom vedkommende har en fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse i saken.
Styremedlem eller forretningsfører må ikke delta i behandlingen eller avgjørelsen av noe spørsmål som vedkommende har en fremtredende personlig eller økonomisk særinteresse i.

§ 19 Boligseksjonenes vedlikeholdsfond

Årsmøtet kan vedta avsetning til fond til dekning av fremtidige vedlikeholdsutgifter, påkostninger eller andre fellestiltak på eiendommen. Vedtaket kan gå ut på avsetning bare for boligseksjoner.

Det kan vedtas at det skal foretas engangsinnbetalinger, og det kan vedtas at overskudd fra boligdelen skal overføres til vedlikeholdsfond.

§ 20 Særskilte bestemmelser om disponering av fellesareal og garasjeplasser

Styret kan fastsette nærmere retningslinjer for benyttelse, vedlikehold og avgrensning av fellesrom og felles utearealer, herunder det felles uteareal og de deler av utearealet som enkelte seksjonseier har enebruksrett til.
Av hensyn til ensartet fasade, kan styret også treffe bestemmelser om forhold som har betydning for
fasadens utseende. Utvendige endringer av fasaden, herunder maling/ beising i andre farger, montering av markiser, utvendige persienner, vinduer, skjerming av balkonger, o.l. er ikke tillatt uten styrets samtykke.

Oppsetting av parabolantenne eller annen antenne på fasade, tak eller balkong er ikke tillatt.

Sameiet er tilknyttet brannsentralen tlf. 110. Sameiere som utløser alarm ved matlaging og lignende «falsk alarm» må betale sameiets kostnad ved utrykking.

Gjesteparkering skal foregå på merkede plasser.

Sameiet har godkjent kameraovervåkning på sameiets ”innvendig” fellesområde. Med innvendig
fellesområde menes garasjeanlegget med tilhørende inn- og utganger og søppelrommet.
Styret har ansvaret for at kameraovervåkningen foregår i henhold til Datatilsynets regelverk.

§ 21 Dyrehold

Husdyrhold er tillatt med mindre det er til sjenanse eller ulempe for de andre beboerne.
Beboere som har husdyr, må sørge for å ha full kontroll over dyret til enhver tid, og påse at dyret ikke sjenerer noen eller etterlater ekskrementer på boligsameiets område. Det er ikke tillatt å binde fast dyret i sameiets fellesarealer/områder. Båndtvang gjelder alle husdyr.

§ 22 Parkeringsplasser i garasje, strøm, utleie av egen p.plass og
tiltak for seksjonseiere med nedsatt funksjonsevne

Parkeringsplassene er seksjonert som tilleggsareal til seksjon. Parkeringsplass følger seksjonen ved salg.
Parkeringsplasser tillagt som tilleggsareal kan ikke selges eller på annen måte overføres til andre enn eiere av eierseksjon i sameiet. Ved varig bytte av p- plass må dette foretas som reseksjonering.

Eier av parkeringsplass har ikke tilgang til uttak av strøm med mindre dette er godkjent og avtalt skriftlig med styret.

Seksjonseier har rett til å etablere ladepunkt på den p-plass seksjonseieren disponerer, styret kan nekte etablering av ladepunkt så fremt det foreligger saklig grunn for dette.
Seksjonseier må stå for kostnaden for etablering av uttak med egen måler til egen p-plass etter godkjenning av styret. Betaling skjer etter den til enhver tids gjeldende ordning for sameiet.
Det er en forutsetning at strøm kun benyttes til lading for drift/funksjon av kjøretøy og at alle kostnader dekkes av seksjonseier. Styret er berettiget til å fjerne kabel og annet utstyr som ikke er godkjent i henhold til ovennevnte.

Parkeringsplasser kan fritt utleies til andre sameiere i sameiene.

Parkeringsplassene kan ellers leies ut til andre etter følgende retningslinjer:

  1. Styret skal til enhver tid varsles og føre liste over de som leier p.plass utenfra. Det skal også betales depositum for eget nøkkelkort på kr 1000,-. Nøkkelkort for leietaker skal KUN ha adgang til p.kjeller. Portåpner ut lånes av utleier. Seksjonseiers (utleier) nøkkelkort SKAL ALDRI benyttes av leietaker.
  2. Ved en leietakers gjentatte mislighold av sine rettigheter og plikter overfor sameiet har styret rett til å kreve oppsigelse av leieforholdet.
  3. Ved utleie er utleier ansvarlig overfor sameiet for utleverte nøkler, kort og portåpner og solidarisk ansvarlig med leietaker for dennes skadeforvoldelse på seksjonseiens eller andre seksjonseieres eiendom i garasjeanlegget.

Det er tilrettelagt for parkeringsplasser for forflytningshemmede (HC-plasser). Dersom det hos en eier av boligseksjon, eller et medlem av husstand, kan dokumenteres behov for parkeringsplass tilpasset handikappede, skal dette søkes løst gjennom bytte av parkeringsplass mellom den aktuelle seksjonseier og den som har fått tildelt HC-plass uten dokumentert behov. Rullestolbrukere bør ha fortrinnsrett til HC-plasser. Ved bortfall av behovet skal parkeringsplass tilbakeføres.
Bytte administreres av styret.
Dokumentasjon vil være minimum gyldig parkeringsbevis for HC-plasser utstedt av kommunen.
Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er tilstede.
Ved behov for strømuttak eller erstatning av strømuttak til seksjonseier som må avgi sin plass, skal den som må avgi sin plass uansett være skadesløs. Alle omkostninger skal dekkes av den som får tildelt HC-plass.

§ 23 Forholdet til lov om eierseksjoner

For så vidt ikke annet følger av disse vedtekter, gjelder bestemmelsene i lov om eierseksjoner av 16. juni 2017 nr. 65.