INFO SAMEIERE OKTOBER 2018.

STYREINFO 8. oktober 2018 til seksjonseierne. Side 1

BALDERS TERRASSE

HUS  A-B-C -D -E

FERNANDA NISSENS VEI 14-16-18-20-22

Informasjon til sameierne. Til begge sameiene da dette i hovedsak vil bli likt for begge.

 Fjernavlesing forbruk vann og strøm.

Som de fleste er kjent med har sameiene hatt ISTA som leverandør av denne tjenesten, med til dels dårlig oppfølging, alltid forsinket årsoppgjør samt at vi ikke har noen god oversikt.Vi har ingen oversikt over hva forbruket er eller vil koste før året har gått. Først ca. 4. måneder inn i det nye året når avregningen har kommet har vi oversikten.Det har nå gått over 10 år og vi MÅ skifte alle vannmålere(kaldt vann er skiftet).I denne forbindelsen har styret funnet en annen leverandør til denne tjenesten.Techem AS er aktuell samarbeidspartner, hjemmeside www.techem.no for den som vil lese om systemet samt beboerportalløsningen som hver enkelt sameier får tilgang til.Her kan du gå inn å se ditt forbruk daglig om ønskelig. Prøv DEMO versjon får å se dette.Styret (c-d-e) har i møte 2. oktober besluttet å gå for avtale med Techem AS for 10 år.Dette medfører at alle målere blir byttet, noe som likevel må gjøres p.g.a. oppnådd levetid.

Kostnaden vil bli 1000,- 1200,- pr. år. pr seksjon. Dagens kostnad i underkant av 1000,-.Faktureres som i dag sammen med årsoppgjør strøm og varme.

Det vil bli montert inntil 4 stk testleiligheter den 24.-25. oktober som skal gjennomføre målinger frem til 31.12. 2 stk i C-D-E og 2 stk A-B.

Fungerer alt som det skal vil utskifting skje fra februar/mars 2019.

Sameiene vil få fjernavlesing av kaldt vann(nytt), varmtvann(tappevann), fjernvarme, strøm og for de det gjelder avlesing av el. bil lader.Avlesingene vil gjelde fra 1.1.2019. dvs. Techem AS vil bli den som foretar avregning for 2019.Beboerportal vil ikke bli tilgjengelig før nye målere er montert i aktuell seksjon.

Ved spørsmål eller ønske om nærmere info kan dette gjøres ved å avtale tid med vaktmester.NB ! ferie i perioden 12. til 21. oktober.

NB !! ALLE som eventuelt fra d.d. skal montere lader for elbil MÅ kjøpe type for trådløs avlesing av forbruk. Bestilles via vaktmester.

Eksisterende ladere vil bli ombygd, dette vil aktuelle eiere få nærmere info om.

Ventilasjonsanleggene.

Power Clean er ferdig med rens av anleggene og det er skiftet filter.Det er ikke registrert spesielle skader eller slitasje på anleggene.Har du fått skriftlig notat om feil på anlegget, gi beskjeden til vaktmester, dette for at feilen kan ordnes. Kan leveres direkte eller legges i postkasse.Det ble registrert relativt mye støv og fett i kanalene.

Filter vil bli skiftet hvert år som tidligere, men skiftningen blir i august, dette for at pollen sesongen skal være avsluttet.

Styret har i møte 2. oktober besluttet at rens av anleggene skal gjøres med 5 års intervall.

Sameiet vil øke felleskostnaden med ca. kr 80,- pr. mnd. Pr. seksjon fra 1.1.2019.Dette til dekking av kostnadene. Kostnadene vil da også bli mere riktig fordelt etter botiden i leilighetene.

Fellesarealer – ubudne gjester og kamera.

Sameiene har nå fått montert kamera ved alle inngangsdører til blokkene.Nytt kamera, inngang fra butikker, nytt ved sykkelparkering og ved brannskillevegg i p.kjeller.Vi oppfordrer sameierne til å følge med:Ikke slipp inn personer som ringer på uten at du vet hvem du åpner døren til !!Inn og utkjøring garasje, følg gjerne med at ingen lurer seg inn i garasjen før porten går igjen!Tilsvarende når du går inn dør fra butikkene.

Julebord/samling.

Dato blir 14. desember. Kostnad kr 300,- pr. pers. for biffsnader av indrefilet og en drikke. Nærmere info og påmelding utsendes siste uke november.

Ledlys i korridorer C-D-E.

Alle lys i korridorer og trappeganger er nå skiftet til LED.

Skader fellesareal ved seksjonene.

Det påføres en del skader, spesielt på vegger i ganger.Dette kan være nøkkelboks, avisboks, oppheng av div.Styret har besluttet at utbedring av dette belastes aktuell sameier/seksjon med kr 500,- pr. skade. Faktureres av regnskapsfører.

Balders Terrasse 3.

Til orientering så har vi sendt anmodning til styret i Balder 3 om endring av skilt på gavlvegg. Anmodet om demontering eller påføring av nr 3.Dette grunnet flere misforståelser om hva/hvor er Balders Terrasse.

Dugnad 2019.

9.mai er valgt, dette til orientering.

Avfallssekker i garasje.

Dessverre er det fortsatt noen av sameierne som benytter disse til eget avfall fra leiligheten.

Det vil heretter bli sendt faktura til den som benytter disse til eget avfall.

Er det feil og mangler som du oppdager, gi gjerne beskjed til vår vaktmester eller styreleder på tlf. 970 61071.

Hjemmeside:

Adressen er www.baldersterrasse.com

E-post: post@ baldersterrasse.com